Alla inlägg under april 2009

Av Maria Dellham - 29 april 2009 22:42

Det är helt otroligt att så många människo -1700 st träffas på samma ställe samtidigt som alla är medlemmar i samma parti.. kommunala rikskonferensen i Örebro.

Det var en mäktig inledning med tal - vår partisekreterre Schlingman och häftiga bakgrundsbilder. Jag var på bra seminarier bl.a Vårdval med Filippa Reinfeldt, Mats Eriksson och Henrik Hammar. Intressant att lyssna på hur olika men ändå i stort gemensamma lösningar i vårdvalet.  Vi Västmanland majoritet bestånde av 6 partier har också ett vårdval. Hade vi fått vara där hade vi blivit inbjudna så hade vi givit inblick i Landstinget Västmanlands upplägg på vårdvalet .Vi hoppas att bli inbjudna till nästa tillfälle.
 Ett annat besök var på Örebro regionsjukhus med intressant talare: Gunnar Akner proffesor i geriatrik. Han har skrivit en bok som analyserat äldre mulitsjuka. Han hade en helhetssyn och ett tänk som talade till alla -landsting kommun osv. Vikten av att se hela sjukdomsbilden. Semiariet blev en intressant kick!

Jag avslutade min dag med att lyssna på Anna hård Af Segerstad som är vår Västerås och Västmanlands kandidat till EP-valet! Vi var på vår nya expedition och det var BLS lokalförening som stod för inbjudan. Tack Anna för en givande kväll!

Av Maria Dellham - 23 april 2009 22:58

Mot kommunala rikskonferensen

Jag har verkligen sett framemot konferensen. Det är alltid så kul att träffa alla moderatvänner. Det är flera intressanta seminarier som lockar. Får se om innhåller också lever upp till  det ?

Jag återkommer med rapport!


Av Maria Dellham - 22 april 2009 12:23

Första styrelsemötet med Västeråskretsen

Vi har nu haft vårt försat styrelsemöte med kresten i våra nya lokaler.
Jag vill passa på att hälsa  styrelsen välkommen och några nya  speciellt välkomna i styrelsen: Binella Vannesjö, Fredrik Dalmo, Staffan Anger och MUF´s Matilda Eriksson. Det ska bli kul att arbeta tillsammans.

Det stora på dagordningen var förstås Europaparlamentsvalet. I söndags fick i en redovising hur upplägget kommer att vara i länet vi fick en överblick hur långt resepktive föreining kommit i sin planering.

Kretsstyrelsen har det övergripande ansvaret för planeringen och ekonomi. Och nu börjar vi landa och få till en omfattande kampanj.

Vi fortsatte planeringen på mötet och vi fick mer detaljer från föreningarna. Det är kul att se att stora aom små aktiviteter finns inbokade.  Det har kartlagts var vi ska göra punktinsatser och BLS Badeluna- Lundby - Skerike föreningen har som bjudit in Kristoffer Fjellner. Jättekul!

Tillsammans vinner vi valet!


Av Maria Dellham - 22 april 2009 11:56

Nya lokaler

Vi-  förburbundet - länets alla föreningar, MUF har flyttat och efter 20 år finns nu moderaterna åter i city. Länsförrbundet och alla föreningarna + MUF har nu tillgång till frächa och lite mer ändamålenliga loklaer. Vi hoppas att det bli enklare och svänga in och ta en fika på expeditionen. Adressen är Vasagatan 20 A. Välkomna!

Av Maria Dellham - 16 april 2009 18:53

Omvald kretsordförande

23 mars hölls årsmöte med Västeråskretsen i stadshuset. Det var ca 50 personer – gamla som nya medlemmar som kom till mötet. H-G Wessberg stadsråd i statsrådsberedningen gästade oss. Det var en mycket intressant att få höra H-G prata om sitt uppdrag och med allt vad den innebär. Efter att vi lyssnat  på fördraget så hölls sedvanliga årsmötesförhandlingar.

Jag fick förnyat förtroende att leda Västeråskretsen det kommer att bli en utmaning detta år. Vi har som de flesta vet två val Europaparlamentsvalet och kyrkovalet. Det här tror jag kommer att bli en temperaturmätare inför 2010.

Vi avslutade kvällen med traditionell "moderattårta" - med logga

Av Maria Dellham - 15 april 2009 09:28

Åren går… med moderaterna

Jag har arbetet länge med moderaterna. Blev tidigt medlem i MSU och startade en  msu-förening på min skola S:T Ilian i slutet på 70- talet.

Har haft förmånen att få arbeta med frågor som ligger mig varmt om hjärtat. Började som så många andra partiet, min bana i kulturens tecken - landstingets kulturnämnd.

Har sedan suttit i kommunfullmäktige men uppdrag i individ- och familjenämnden även i landstingsfullmäktige.Insåg att mina uppdrag i landstinget skulle ännu mer tid så efter lång betänketid beslutade mig för att ägna min tid till landstingsfrågor. Och jag fick även möjlighet att sitta landstingsråd  i opposition på halvtid. 2005 kom min lilla Frida till världen och jag gick hem på föräldraledighet.

2007 i mars fick jag erbjudande att komma tillbaka och jag arbetar nu som politisk samordnare för majoriteten i landstinget. Jättekul!



Av Maria Dellham - 7 april 2009 09:27

  


Blogga -en ny värld!

Jag har nu klivit in i en för mig "ny" värld -blogga. Funderade länge innan jag tog detta steg att komma ut i "cybern", på det här sättet.

Det är ett trevligt forum där jag hoppas att kan nå så många fler och hitta nya moderatvänner att utbyta erfarenheter med.

Välkomna att följa min vardag och mitt arbete i moderaterna!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards