Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011
På väg till infektionskliniken
I tisdags besökte jag Infektionskliniken vid Västmanlands sjukhus. Här jobbar man fokuserat med att förbättra bemötandet med patienterna och samarbetet mellan vårdpersonalen. ST-läkarna får börja med att gå tillsammans med sjuksköterskor och undersköterskor, vilket skapar bättre förståelse för varandras arbete och ökar läkarnas kunskap. På så sätt blir det tydligt att man på infektionskliniken jobbar som ett team kring patienten.
På kliniken jobbar man också mycket med att förbättra internkulturen och med probleminventering. Hittar man ett område som kan förbättras görs en kampanj på det området där man under en viss tid jobbar extra mycket mot ett mål, det kan handla om att minska intervenös antibiotikabehandling till exempel.
Det är inga problem att rekrytera läkare till kliniken, när det gäller sjuksköterskor är det dock svårare i och med att privata vårdföretag ofta kan erbjuda högre lön och bättre arbetstider. Här gäller det för landstinget att istället erbjuda bättre arbetsmiljö, laganda och möjligheter till kompetensutveckling.
För några veckor sedan kom resultatet från den stora nationella patientenkäten för 2011 kommit. Enkäten är gjord på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting. Den visar att patienter i Västmanland är mindre nöjda med sin vårdcentral än pati...
En patient – en journal? ”Varför gör ni på detta viset?” Uttrycket från Ronja Rövardotter beskriver bäst reaktionerna på beslutet att stå fast vid ett införande av journalsystemet Cosmic även i den landstingsdrivna primärvå...
Jag besökte tillsammans med Sten Linder Asyl- och integrationshälsan i Västerås. Det startade som ett projekt i tre år innan det blev permanent 2006. I början arbetade 5-6 personer på mottagningen, idag har man utökat med 10 personer till. Alla ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 | 5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 | 14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|